loading...

سوالات آزمون استخدامی و مصاحبه | دانلود تست

مصاحبه شغلی,نحوه پاسخ به سوالات مصاحبه,نکات مهم مصاحبه شغلی,بزرگ ترین ضعف شما چیست؟,آداب مصاحبه شغلی

هنگام شرکت در یک مصاحبه شغلی، چند سوال رایج همیشه پرسیده می شود که نحوه پاسخ دادن به آن بسیار حائز اهمیت می باشد، این روند به خصوص برای شرکت های بزرگ و معتبر صادق تر خواهد بود، شما تنها با پاسخ درست و اصولی به چند سوال می توانید صلاحیت اکتساب شغل جدید را به دست آورید و یا با پاسخ های اشتباه خودتان را از تصاحب شغل جدید دور کنید.
در مطلب قبلی به صورت کامل به نحوه پاسخ دادن به مهم ترین سوال مصاحبه های شغلی یعنی (درباره خودتان توضیح دهید؟) پرداختیم.
در این بخش به یکی دیگر از سوالات مهم مصاحبه های شغلی و نحوه پاسخ صحیح و اصولی به آن پرداخته ایم.
بزرگ ترین ضعف شما چیست؟

به این سوال پاسخ دهید: بزرگ ترین نقطه ضعف شما چیست؟

بزرگ ترین نقطه ضعف شما چیست؟ این سوالی است که تقریبا هیچ کس نمی داند چگونه باید به آن پاسخ دهد. این سوالی است که در یک لحظه میتواند تعیین کند که آیا شما برای آینده شرکت و برای کارفرما یک سرمایه خواهید بود یا یک اتلاف هزینه.

خوشبختانه یک راه حل وجود دارد، خودتان را برای پاسخگویی به این سوال مخوف آماده کنید و این هیولا را رام کنید.

امروه برخی از منابع انسانی فکر می کنند که این یک سوال کهنه و بدون فایده می باشد، چه کسی در یک مصاحبه شغلی به نقطه ضعف خود اقرار می کند، اما مصاحبه گرانی که این سوال را می پرسند می بینند که این یک تست برای سنجش میزان علاقه و آمادگی کارجویان می باشد، بنابراین آمادگی کامل برای پاسخگویی به این سوال را داشته باشید.

{سوال مرتبط: بزرگ ترین نقطه قوت شما چیست؟}

بدترین پاسخ برای این سوال میتواند به این صورت باشد:

من هیچ نقطه ضعفی ندارم و یا این که فکر نمی کنم هیچ نقطه ضعف مرتبط با این شعل داشته باشم.

اگر شما صادق باشید و نقاط ضعف خود را بیان کنید، شما یک نفطه ضعف دارید، اما گر شما نسبت به خودتان توهم داشته باشید و یا کم توجهی کنید، شما در بهترین حالت یک نقطه ضعف (پنهان کاری و عدم داشتن صداقت در پاسخ به سوالات) داشته اید.

توجه: به نقاط ضعفی که قبلا داشته اید فکر کنید، به خصوص به مواردی که مرتبط با کار شما بوده و روی کار شما تاثیر گذاشته اید، حال روی مواردی تمرکز کنید که توانسته بر آنها غلبه کنید، به ویژه مواردی که در انجام دادن بهتر کارهایتان تاثیر داشته است.

در ادامه سه مورد از روش های درست پاسخگویی به این سوال را ذکر خواهیم کرد.

برای پاسخگویی با هر سه روش ممکن آماده باشید، هر کدام از این روش ها بسته به شرایط خاص شما دارد، اگر تنها در یک زمینه موضوعی به دنبال شعل هستید، آمادگی برای پاسخگویی به یکی از موارد مرتبط با زمینه کاری خود کافی می باشد.

اعتماد به نفس کامل داشته باشید و رنگ و رو رفته نباشید.

بسیاری از کارفرما ها از این که کارجو به آنها بگوید بزرگ ترین نقطه ضعف آنها کمال گرا بودن آنها است؛ خسته می شوند، و یا از این که بگویید من از صحبت کردن در یک جمع بزرگ ترس دارم نیز چندان برایشان خوشایند نخواهد بود، این یک پاسخ کهنه و خسته کننده است.

از ورود کردن به مسائلی که ممکن است موجب حذف شما برای تصاحب این فرصت شغلی است خوداری کنید و همانند یک مصاحبه برنامه تلوزیونی سعی کنید موضوع را به سمت مسائلی که دوست دارید سوق دهید.

از یک پاسخ هوشمندانه (در دو بخش) استفاده کنید
1-
اقرار به داشتن ضعف

2- نحوه مقابله به ضعف خود -- چگونه خودتان را برای به حداقل رساندن تاثیر ضعف شما بر کار شما مدیریت کرده اید و یا حداقل داشتن یک برنامه برای کاستن از تاثیر ضعف خود.

در مصاحبه شما باید بتوانید بین لحن صدای خودتان، نحوه حرکات بدنتان و پاسخی که به سوال مصاحبه گر می دهید یک هماهنگی ایجاد کنید.

در مجموع شما باید ضعفی از خود را بیان کنید که در یکی از گروه های زیر گنجانده شود.

1- ضعفی که در نهان خودش یک قوت به حساب می آید.

2- ارائه یکی از نقاط قوت خودتان که قبلا ضعف شما بوده است و آن را اصلاح کرده اید.

3- یکی از نقاط ضعف غیر مرتبط خود را بیان کنید.

مطمئن گردید ضعفی که بیان می کنید به عنوان یک مانع جهت تایید صلاحیت شما برای این شغل و در نظر کارفرما نباشد.

در وحله اول بهترین پاسخ به این سوال، روش اول می باشد.

ارائه یک ضعف که در نهان خودش یک نقطه قوت می باشد.

منظور ما از ضعفی که در نهان خودش یک نقطه قوت می باشد چیست؟ نقظه ضعف در واقع یک ویژگی خوب به حساب می آید که نسبت به آن کم توجهی می گردد، شما می توانید یکی از ضعف های خود را بر اساس سه موردی که در بالا ذکر کردیم بیان کنید و سپس از نحوه غلبه بر ضعف خود صحبت کنید.

پاسخ شما باید در دو بخش ارائه گردد: (1) اعتراف به ضعف خود، و (2) پوشش دادن ضعف خود در غالب یک نقطه قوت.

اعتراف: برخی از افراد باید در نظر داشته باشند که قبل از کار در هر زمینه ای، شما برخی از ضعف ها را دارید، با وجود داشتن یک ذهن باز و یادگیری سریع، هیچ تصوری از این که چگونه کار خود را اصلاح کنید ندارید.

به عنوان مثال شما می توانید ضعف خود را در کم تجرگی و این که دانش آموخته جدید هستید و تجربه کار چندانی ندارید بیان کنید و سپس به ادامه پاسخ به روش زیر ضعف خود را پوشش دهید و آن را در غالب یک نقطه قوت نشان دهید.

بهبود بخشید: با این کار جدید من این فرصت را خواهم داشت تا کار را به روشی که شما می خواهید انجام دهم و یاد بگیرم، نه به روشی که سایر سازمان ها آن را انجام می دهند؛ بلکه به روشی که شما می خواهید. من هرگز خسته نمی شوم، زیرا همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد. هرچند من قبلا تجربه کار کار در این زمینه را نداشته ام، اما من با تمام عشق با یادگیری کار خواهم پرداخت، 
من همیشه دوستانم به خاطر سخت کوشی مورد تحسین بوده ام و همیشه آن تایم بوده و به دنبال طفره رفتن از کار نیستم.
اگر شما تجربه و یا مهارت مرتبط با این شعل را دارید، حتما آنها در پاسخ به سوال (بخش بهبود بخشی) یاداوری کنید.

مثال دومشما ضعف خود را به صورت ذیل ابتدا درونگرا بودن بیان می کنید و با ادامه پاسخ خود به روش ذیل، آن را را در غالب یک نقطه قوت جلوه می دهید.

اعتراف: در زمان کودکی من به عنوان یک فرد درونگرا شناخته می شدم، که خودم آن را یک ضعف می پنداشتم، دوست داشتم به صورت تنهایی یا با یک گروه خیلی کوچک که همه آنها با بشناسم کار کنم.دوست داشتم در یک محیط کاملا آرام کار کنم نه در یک محیط کاری شلوغ که افراد زیادی در اطراف من در حال کار کردن هستند.

بهبود بخشی: در بزرگسالی متوجه شدم که درون گرا بودن خود یک نکته مثبت است، من انگیزه بیشتری برای کار کردن بر اساس تفکر و اندیشه دارم، و نه بر اساس احساس، برای این که من بخواهم کارم را انجام دهم، نیازی به این که یک مدیر بالای سر من باشد نیست، بلکه من در همان ابتدا هنگام پذیریش یک مسئولیت، تمام سوالات مورد نیاز را می پرسم تا به طور کامل متوجه آنچه که نیاز هست شوم، سپس سعی می کنم تا در زمان مورد نظر کار خودم را به پایان برسانم. من تلاش می کنم خودم را به همکارانم نزدیک کنم و یک رابطه دوستانه و مشارکتی با یکدیگر داشته باشیم، در اداراتی که خیلی شلوغ باشد، من برای تمرکز روی کارم از گوش بند استفاده می کنم، البته این همیشگی نیست و بسیار کم رخ میدهد.

توجه: توجه داشته باشید برای مشاغلی که شما باید یک شنونده خوب بایشد، همانند که مشاغلی که با مشتری سروکار دارید، نباید اقرار کنید که از سرورصدا دوری میکنید و از گوش بند استفاده می کنید.

مثال سوممی توانید ضعف خود را کم صبر بودن بیان کنید و پاسخ خود را به روش ذیل ادامه دهید تا بتوانید ضعف خود را در غالب یک نقطه قوت پوشش دهید.

اعتراف: همکاران و اطرافیان من، به من می گویند که کم صبر هستم، یعنی وقتی کاری پیش می آید، حتما باید همان لحظه آن کار را انجام دهم و تا زمانی که این کار را به پایان نرسام، آرام نمیگیرم. این ضعف را من خودم هم قبول دارم.
بهبود بخشی: ولی من یاد گرفتم که همیشه چندین کار برای انجام دادن هست، ما باید یک برنامه ریزی داشته باشیم و توانایی اولویت بندی بین کاراها را داشته باشیم، تا بتوانیم کارها را به ترتیب الویت انجام دهیم. من معمولا برای کارهای که باید انجام دهم، یک لیست درست می کنم و کارها را بر اساس اهمیت مورد نیاز شرکت و کارفرما انجام می دهم، الویت بندی وبرنامه ریزی به میزان زیادی برای من کمک کننده بوده است. همچنین باعث شده است که رابطه بهتری با همکاران و زیردستان خود داشته باشم.

پوشش دادن ضعف: توضیح دهید که چگونه دستاورد های خود را به کسب کرده اید، چگونه توانسته اید که ضعف های خود را تبدیل به قوت کنید، با یک پاسخ هوشمندانه، ضعف خود را همانند مثال های قبل در غالب یک نقطه قوت پوشش دهید (سعی کنید پاسخ خود را همانگونه که در قبل آورده شد در دو بخش بیان کنید).

مثال چهارمممکن است ضعف خود را در غالب سواد کامپیوتری پایین بیان کنید، یعنی این که در کار کردن با برنامه های جدید به عنوان مثال نرم افزار های مایکروسافت آفیس چندان دانش ندارید.

توضیح دهید که چگونه توانسته اید بر ضعف خود غلبه کنید. به عنوان مثال برای یک شغل که نیاز به دانش در آفیس دارد، می توانید بگویید که چگونه توانسته اید بر ضعف خود غلبه کرده و در این زمینه یک متخصص شوید. شما می توانید همانند این مثال، موردی را بیان کنید که هر چند قبلا یک ضعف بوده است، ولی در حال حاضر دیگر آن ضعف را ندارید، شما می توانید هر مثالی در زمینه کاری خود پیدا کنید و بیان کنید.

به پاسخ ذیل توجه کنید:

ضعف: در شرکت قبلی ما سالها بود که از یک نرم افزار یکسان استفاده می کردیم که به عنوان یه تکنولوژی قدیمی به حساب می آمد، زیرا امکانات این نرم افزار به نسبت نرم افزارهای شرکت مایکروسافت، قدمی محسوب می گردید، ولی ما توانایی استفاده از نرم افزار های شرکت مایکروسافت را نداشتیم.

بهبود بخشی: در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که از نرم افزار های جدید استفاده کنیم و به سمت این رفتم که نرم افزار جدید موجود را یاد بگیرم، بعد از 6 ماه تلاش و آموزش، توانستم بر نرم افزار های جدید تسلط پیدا کنم و آنها را به صورت کامل یاد بگیرم، تمرین را در زمان های غیرکاری ادامه دادم، در حال حاضر من به صورت کامل به نرم افزارهای جدید در این زمینه تسلط دارم، به سایر همکارانم نیز استفاده از نرم افزار جدید را آموزش دادم، من یاد گرفتم که باید همواره در کنار پیشترفت تکنولوژی در زمینه کاری خودم، دانش خودم را نیز به روز رسانی کنم و از تکنولوژی جدید حداکثر استفاده را داشته باشم، حتی زمانی که کافرما از ما نخواهد.

شما با این گونه پاسخ دادن که در مثال های قبلی ذکر کردیم، در واقع همانند این است که نقطه قوت خود را بیان کرده باشید.

یکی از از نقاط قوت شما درگیر بودن در تکنولوژی جدید است، همانند کامپیوتر و تلفن های هوشمند، شما می توانید از آن نیز در این بخش استفاده کنید (همچنان که قبلا گفته شد در دو بخش: اعتراف کردن و سپس نحوه بهبود بخشی به آن)

مثال پنجمو مثال دیگری در مورد نحوه بیان ضعف خود به گونه ای که در واقع یک نقطه قوت خود را بیان کرده باشید.

نقطه ضعف: من درگیری زیاد با تکنولوژی داشتم، همیشه گوشی من باید همراهم باشد، من همچنین یک لپ تاپ در خانه و یک کامپیوتر میزی دارم، مداوم ایمیل های خود در چک می کنم، به وبسایت های مختلف سرکشی می کنم، برنامه های جدید و صنعت جدید را بررسی می کنم، زمان زیادی از تایم غیرکاری ام را درگیر تکنولوژی جدید هستم.
نحوه بهبود بخشی به آن: تصمیم گرفتم که این اندازه غرق بودن در تکنولوژی را متوقف کنم، به زندگی واقعی توجه کنم، به خانواده ام، به دوستانم و آنچه که در اطرافم می گذرد، جدا شدن از تکنولوژی برای چشمان من هر بهتر خواهد بود (آنچنان که گفته می شود) و بهتر می توانم به زندگی واقعی ام برسم، در حال حاضر وقتی که می خواهم کتابی را بخوانم، سعی می کنم کتاب چاپی آن را بخوانم، احساس می کنم فرد انعطاف پذیری هستم. التبه در حال حاضر هم از تکنولوژی استفاده می کنم، اما متعادل

به صورت کلی، بر اساس آنچه شما برای مصاحبه دعوت شده اید، باید سعی کنید که پاسخ خود را به گونه بدهید که در انتها ضعفی از شما باقی نماند، به گونه ای که این ضعف مربوط به گذشته بوده است و من در حال حاضر آن را برطرف کرده ام.

یکی دیگر از روش های که گفتیم، بیان یک ضعف غیر مرتبط بود، البته این روش به عنوان آخرین راهکار پیشنهاد میگردد.

ممکن است شما بخواهید از استراتژی آخر استفاده کنید، یعنی گفتن یک نقطه ضعف غیر مرتبط، در این مورد باید مواظب باشید، زیرا ممکن است این تصور شود که شما سوال را جدی نگرفته اید و یا شما قصد طفره رفتن دارید.
پاسخ این سوال ممکن است کاملا شخصی باشد، مثل علاقه به یک ماشین خاص، به یک خواننده یا موزیک خاص، پیدا کردن یک ضعف غیرمرتبط می تواند نشان دهد که شما گزینه خوبی برای کار هستید. زیرا ضعف مرتبط با کار ندارید. البته باز هم تاکید میکنیم که این پیشنهاد آخر است و در استفاده از این روش باید هوشیار باشید.

مثال ششممثال ششم ما برای یک پاسخ غیر مرتبط می باشد، به عنوان مثال شما می توانید ضعف خود را اعتیاد به بافتنی بیان کنید و با استراتژی خلاقیت، پاسخ خود را به سمت ذکر نقطه قوت از خود پایان دهید.

استفاده از یک پاسخ کاملا غیر مرتبط می تواند به شما کمک کند که البته نیاز به داشتن کمی خلاقیت دارد، این بار هم باید پاسخ خو را در دو بخش ارائه دهید، بخش اعتراف و بخش بهبودبخشی.

اعتراف: من علاقه زیادی به بافتنی دارم، تقریبا می توانم بگویم که معتاد هستم، وقت و زمانی زیاد و البته هزینه زیادی باری آن می گذارم، بعضی مواقع برای خرید یک وسلیه خاص و یا دانستن یه مطلب خاص در این زمینه، حتی به سفرهای دور دست می روم.

بهبود بخشی: البته من می دانم که هرگز نمی توانم زندگی ام را با بافتنی بسازم، اما از خلاقیت لذت می برم، و علاقه دارم که به دوستان و اقوام هدایایی بدهم که خودم آنها را ساخته ام. بعضی مواقع حتی آنها را به صورت آنلاین می فروشم، کار کردن برای من خیلی راحت است.

بعضی از مصاحبه گران ممکن است این نحوه پاسخ دادن (پاسخ غیر مرتبط) را به منزله طفره رفتن شما تصور کنند، پس برای اینگونه پاسخ دادن مواظب باشید.

در مجموع پیشنهاد ما این که که تا حد ممکن به روش اول (گفتن ضعفی از خود که در نهان خودش یک نقطه قوت به حساب می آید) استفاده کنید، سپس از روش دوم (یکی از ضعف های خود که در حال حاضر آن را بهبود بخشیده اید و تبدیل به یک نقطه قوت شده است) و در آخر در صورتی که مجبور شدید از روش سوم (گفتن یک ضعف غیر مرتبط) استفاده کنید، که برای مورد سوم هوشیاری و خلاقیت بیشتری نیاز دارد.

بهترین ضعف خود را انتخاب کنید.
در مجموع باید بدایند که پاسخ شما نباید به گونه ای باشد که به توانایی شما برای این شغل لطمه ای وارد کند.
اگر شما نمی دانید که پاسخ شما پاسخ خوبی است یا خیر، خودتان را در لباس کارفرما تصور کنید، فکر کنید که اگر کسی چنین پاسخی به شما بدهد آیا شما او را برای این شعل انتخاب خواهید کرد.

لازم است که مدت زیادی را در بین پاسخ های مختلف تمرین کنید و بهترین پاسخ را پیدا کنید، به گونه ای که به اعتماد به نفس کامل برسید و با صدای طبیعی و با اعتماد به نفس بتوانید پاسخ خود را به این سوال بدهید.

اگر شما هنوز هم گیج هستید، به بخش "سوالات رایج در مصاحبه های شغلی" که سایر سوالات مشابه در آنجا ذکر شده است مراجعه کنید تا بتوانید پاسخ بهتری برای هر یک از سوالات خدو پیدا کنید.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
موضوعات

  • استخدام

  • آموزش و پرورش

  • سوالات عمومی

  • جزوات عمومی

  • سوالات تخصصی

  • جزوات تخصصی

  • شرکت گاز

  • شرکت نفت

  • الهیات و معارف

  • هوش و استعداد

  • مبانی قانونی

  • اطلاعات عمومی

  • زبان انگلیسی

  • ریاضی و آمار مقدماتی

  • مبانی کامپیوتر

  • فناوری اطلاعات

  • مبانی کامپیوتر

  • ICDL

  • زبان و ادبیات فارسی

  • قانون اساسی

  • مسائل روز

  • سوالات استخدامی

  • سوالات مصاحبه

  • مشاوره استخدامی

  • سازمان تامین اجتماعی

  • برق

  • مدیریت

  • حسابداری

  • شیمی

  • عمران

  • کامپیوتر

  • فیزیک

  • مکانیک

  • صنایع

  • ایمنی صنعتی

  • ایمنی بازرسی فنی

  • بانک ها

  • بانک صادرات

  • بانک ملی

  • بانک سپه

  • بانک مسکن

  • بانک مهر

  • بانک اقتصاد نوین

  • بانک ملت

  • بانک کشاورزی

  • شهرداری

  • نگهبانی

  • متصدی امور دفتری

  • مسئول دفتر

  • مسئول خدمات اداری

  • کارگزین

  • کارشناس امور اداری

  • کارشناس برنامه و بودجه

  • مسئول خدمات مالی

  • حسابدار

  • حسابرس

  • کارشناس برنامه ریزی و آموزش

  • کارشناس مدیریت دولتی

  • مامور حراست

  • کارشناس امور فرهنگی

  • کارشناس امور ورزشی

  • کتابدار

  • محیط زیست

  • امور حمل و نقل

  • اپراتور

  • کاردان معماری

  • نقشه برداری

  • معدن

  • روابط عمومی

  • کارشناس حقوقی

  • کارشناس سمعی بصری

  • کارشناس بازرگانی داخلی

  • آمار

  • کارشناس مطالعات اجتماعی

  • کارشناس ثبت اسناد و املاک

  • کارشناس آتش نشانی

  • کارتوگراف

  • کارشناس امور باغبانی

  • راه و ساختمان

  • ساختمان

  • کارشناس شهرسازی

  • کارشناس آزمایشگاه شیمی

  • کارشناس آزمایشگاه فیزیک

  • کارشناس آزمایشگاه مکانیک خاک

  • آرشیتکت (معماری)

  • حقوق

  • فایل صوتی

  • دستگاه های اجرایی کشور

  • پست بانک

  • هلال احمر

  • وزارت بهداشت

  • پرستاری

  • دانشگاه علوم پزشکی

  • بانک مهر اقتصاد

  • ارتش جمهوی اسلامی

  • وزارت علوم

  • علوم اقتصادی

  • نرم افزار و سخت افزار

  • ذوب آهن

  • وزارت نیرو

  • قانون تجارت

  • تئوری مدیریت

  • حقوق تجارت

  • اقتصاد خرد و کلان

  • آزمون قضاوت

  • آزمون وکالت

  • آموزگار ابتدایی

  • آموزگار استثنایی

  • دبیر ورزش (تربیت بدنی)

  • هنرآموز کامپیوتر

  • مالیه عمومی

  • مصاحبه شغلی

  • دیوان محاسبات

  • آب و فاضلاب

  • بانک تجارت

  • بهداشت

  • بانك صنعت و معدن

  • سازمان دامپزشكی كشور

  • سازمان پزشكی قانونی كشور

  • سازمان حسابرسی

  • بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران

  • سازمان بنادر و دریانوردی

  • سازمان ثبت اسناد و املاك

  • وزارت امور خارجه

  • سازمان اداری و استخدامی كشور

  • نیروی انتظامی

  • سازمان ملی بهره وری

  • وزارت اقتصاد

  • نهاد کتابخانه های عمومی

  • بانک گردشگری

  • دادگستری (قوه قضائیه)

  • بانک مرکزی

  • لینک های مستقیم

  • مهندسی نفت

  • بانک ایران زمین

  • سازمان شیلات کشور

  • سازمان حفاظت محیط زیست

  • وزارت راه و شهرسازی

  • سازمان بیمه سلامت

  • سازمان ملی زمین و مسکن

  • سازمان اوقاف و امور خیریه

  • مکانیک خودرو

  • چاپ

  • طراحی و دوخت

  • آی تی

  • گرافیک

  • متالورژی

  • کشاورزی

  • نقشه کشی

  • مشاوره تحصیلی

  • تاسیسات

  • زراعت

  • پلیس فتا

  • قرارگاه خاتم الانبیاء

  • دبیر معارف اسلامی

  • دبیر علوم تجربی

  • دبیر عربی

  • سازمان امور عشایر

  • وزارت فرهنگ

  • سازمان ثبت احوال

  • سازمان زندان ها

  • سازمان امور اراضی

  • مرکز آمار ایران

  • شرکت مدیریت منابع آب ایران

  • مرکز آموزش مدیریت دولتی

  • سازمان نقشه برداری

  • سازمان راهداری و حمل و نقل

  • شرکت سهامی بیمه ایران

  • شرکت مهندسی آب و فاضلاب

  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی

  • جهاد کشاورزی
    کدهای اختصاصی