loading...

سوالات آزمون استخدامی و مصاحبه | دانلود تست

دانلود سوالات استخدامی توانایی ­های عمومی ذهنی با پاسخنامه PDF,دانلود رایگان جدیدترین سوالات عمومی آموزش و پروش,دانلود سوالات استخدامی آموزش و پررورش 1402 با پاسخنامه,

توانایی­های عمومی ذهنی یکی از سرفصل های عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش می باشد، آخرین آزمون استخدامی که در آموزش و پرورش برگزار گردید شامل سه سرفصل بود که توانایی های عمومی ذهنی مربوط به سرفصل عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش می باشد و سوالات این آزمون به صورت رایگان در ادامه آمده است.

همچنین جهت مشاهده پاسخ سوالات و دریافت فایل کامل دفترچه سوالات استخدامی آموزش و پروش 1402 با پاسخنامه از لینک ذیر اقدام کنید:

لینک دانلود دفترچه کامل: دانلود کامل آخرین دفترچه سوالات استخدامی آموزش و پرورش با پاسخنامه (PDF)

توانایی­های عمومی ذهنی

راهنمایی در این بخش از آزمون یک متن داده شده است. این متن را به دقت بخوانید و پاسخ سؤال­هایی را که در زیر آن آمده است با توجه به آنچه می­توان از متن استنتاج یا استنباط کرد انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.

در سال ۱۹۲۹، آلفرد نورث وایتهد این­گونه اظهار داشت که یادگیری شاگردان بی­فایده است، مگر اینکه کتاب­های خود را گم کنند، جزوات خود را بسوزانند و جزئیات از بر شده برای امتحان را فراموش کنند. [۱] اظهارات وایتهد به این معناست که ثمره واقعی تعلیم و تربیت فرایندی فکری است و به تنهایی از اطلاعات جمع­آوری شده­ای که از مطالعه یک رشته به وجود آمده حاصل نمی­شود. [۲] یک نویسنده ایرانی در کتاب روانشناسی عمومی خود می­گوید به نظر می­رسد که اولین و اصلی­ترین رفتاری که مورد مطالعه قرار گرفته است فرایند یادگیری است [۳] یعنی اینکه چگونه یاد می­گیریم یادگیری در کجا صورت می­گیرد چرا بعضی از مطالب را زودتر یاد می­گیریم و بعضی دیگر را دیرتر چه کار کنیم تا بهتر یاد بگیریم و ده­ها سؤال دیگر. البته مسئله یادگیری برای بزرگترها مثل دانشجویی که در واقع سال­های زیادی از عمر خود را صرف آن کرده ممکن است خیلی ساده جلوه کند. اما برای دانشجویان مبتدی کمی سخت به نظر می­رسد. [۴] ممکن است برخی افراد مطالب را از طریق تکرار متوالی یاد بگیرند، اما باید بدانند راه­های دیگری نیز برای یادگیری سریع تر و حفظ کردن بهتر مطالب وجود دارد و آن نیز شاید، استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش آموزان می­باشد. در کلاس درس، برخی عوامل اساسی دخیل در امور یادگیری عبارتند از: وضع جسمی، روحی، علمی، فضای شخصیتی معلم، محتوای منابع آموزشی و وسایل کمک آموزشی و فضای آموزشی. یادگیری امری بسیار پیچیده و مستلزم دخالت عواملی است که در بالا، از آنها نام برده شد و زمانی یادگیری اتفاق می­افتد که این عوامل، کنار هم باشند. روان­شناسان مکتب رفتارگرایی معتقدند که برای مطالعه پدیده­های پیچیده یادگیری، باید آنها را به اجزای ساده­تر تجزیه کرد و از طریق مطالعه این اجزای ساده، به شناسایی پدیده­های پیچیده دست یافت با توجه به این مطالب، یادگیری برای پیروان این مکتب، به صورت مسئله­ای در زمینه ادراک است.

۸۱- هدف اصلی نویسنده کدام است؟

۱) بررسی مبانی نظری یادگیری در علم روان شناسی

۲) نقد نظریه­های مطرح در یک حوزه علمی

3) تلاش در توضیح پدیده­ای خاص

۴) ارائه طریق برای حل موضوعی به ظاهر ساده که مورد اختلاف نظر است.

۸۲- کدام مورد زیر، با نظر آلفرد نورث وایتهد، مطابقت بیشتری دارد؟

۱) دانشی که از طریق تعامل فراگیران با دنیای واقعی حاصل نشود، ماندگاری ندارد.

۲) به جای یاد دادن مفاهیم علمی هر رشته، باید نحوه تفکر نقادانه را به فراگیران آموزش داد.

3) برخی از مطالب مندرج در کتاب­ها و جزوات آموزشی، غلط و با اصول علمی ناسازگار هستند.

۴) جمع­آوری اطلاعات، پیش زمینه­یادگیری را فراهم می آورد.

۸۳- کدام روش استدلالی زیر در متن حاضر مورد استفاده قرار نگرفته است؟

۱) مقایسه                                              2) توصیف براساس ترتیب وقوع حوادث

۳) توسل به منبع موثق                               4) مثال

۸۴- کدام محل در متن که با اعداد [۱]، [۲]، [۳] و [۴] مشخص شده­اند، بهترین محل برای قرارگرفتن جمله زیر است؟

«مسئله یادگیری به همین سادگی­ها هم که بعضی­ها فکر می­کنند، نیست»

1) ]2[                     2) ]3[                     3) ]4[                     4) ]1[

راهنمایی برای پاسخگویی به سؤال­های ۸۵ تا ۸۸، لازم است موقعیتی را که در هر سؤال مطرح شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه­ای را که فکر می­کنید پاسخ مناسب­تری برای آن سؤال است انتخاب کنید هر سؤال را با دقت بخوانید و با توجه به مطالب مطرح شده در هر سؤال و نتایجی که بیان شده و بیان نشده ولی قابل استنتاج است پاسخی را که صحیح تر به نظر میرسد انتخاب و در پاسخنامه علامت بزنید.

۸۵- برخی از روانشناسان معتقدند از آنجایی که هوش هیجانی (EQ) را نمی­توان از طریق آزمون­های روان­سنجی مثل انواع تست هوش عمومی مورد ارزیابی قرار داد، این مفهوم فاقد قدرت توضیحی واقعی است. اما برادبری و گریوز توانستند با طرح پرسشنامه­ای این مشکل را حل کنند و توانایی ارزیابی آن را نیز به دست آورند.

کدام مورد زیر، برای ارزیابی درستی ادعای برادبری و گریوز، از بقیه مهم تر است؟

۱) آیا پرسشنامه مورد استفاده آنها، از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده است؟

۲) آیا اثبات وجود سازه ای به نام هوش هیجانی، در امور مربوط به سلامت روان انسان تأثیرگذار است؟

۳) آیا هوش هیجانی متغیری صرفاً روحی - روانی است یا مناسبات اجتماعی هم در ایجاد و رشد آن دخیل هستند؟

۴) آیا این دو محقق، با انواع آزمون­های روان سنجی آشنایی کافی داشته­اند؟

۸۶- دانش­آموزان درس زیست شناسی در دبیرستان که تنها از طریق شبیه سازی مبتنی بر دیسکت­های نمایشی درباره تشریح قورباغه آموزش دیده بودند، با کسانی که این تشریح را به گونه دستی و بدون کاربرد دیسکت انجام دادند، در آزمون تشخیص کالبدشناختی قورباغه تفاوت معناداری نداشتند. این مطلب نشان می­دهد دست کم یادگیری برخی اطلاعات از طریق شبیه­سازی می­تواند به اندازه یادگیری از طریق تجربه­های عینی و دستی مؤثر باشد و شاید مهمتر از آن بتوان گفت گروهی که از شبیه سازی به منظور آمادگی برای تشریح واقعی استفاده کردند، عملکرد معنادارتری نسبت به گروهی به دست آوردند که تنها به تشریح عینی پرداختند. کدام مورد زیر را می­توان به درستی از متن استنباط کرد؟

۱) استفاده از شبیه­سازی در کالبدشناختی قورباغه، در رغبت و در انجام عملی آن تأثیرگذار است.

۲) استفاده از دیسکت­های نمایشی برای آموزش مفاهیم زیست­شناختی، مستلزم سواد تکنولوژیکی خاصی است که بهتر است از قبل فراهم گردد.

3) در تشخیص کالبدشناختی قورباغه در شرایطی که دسترسی به ابزارهای شبیه سازی وجود ندارد، آموزش تئوریک باید مقدم بر تجربه عینی در این زمینه باشد.

۴) در آموزش کالبدشناختی قورباغه، استفاده ترکیبی از شبیه سازی و انجام عملی، امری شدنی و بهتر از روند

تک روش است.

‌86- دانش‌آموزان درس زیست شناسی در دبیرستان که تنها از طریق شبیه­سازی مبتنی بر دیسکت‌های نمایشی درباره تشریح قورباغه آموزش دیده بودند، با کسانی که این تشریح را به گونه دستی و بدون کاربرد دیسکت انجام دادند. در آزمون تشخیص کالبد شناختی قورباغه تفاوت معناداری نداشتند. این مطلب نشان می­دهد دست کم یادگیری برخی اطلاعات از طریق شبیه سازی می­تواند به اندازه یادگیری از طریق تجربه‌های عینی و دستی موثر باشد و شاید مهم­تر از آن، بتوان گفت گروهی که از شبیه­سازی به منظور آمادگی برای تشریح واقعی استفاده کردند، عملکرد معناداتری نسبت به گروهی بدست آورند که تنها به تشریح عینی پرداختند.

کدام مورد زیر را می‌توان به درستی از متن استنباط کرد؟

۱) در تشخیص کالبد شناسی قورباغه در شرایطی که در دسترسی به ابزارهای شبیه سازی وجود ندارد، آموزش تئوریک باید مقدم بر تجربه عینی در این زمینه باشد.

۲) در آموزش کالبد شناختی قورباغه استفاده ترکیبی از شبیه سازی و انجام عملی، امری شدنی و بهتر از روند تک روش است.

۳) استفاده از شبیه­سازی در کالبد شناختی قورباغه، در رغبت و انگیزه ‌دانش‌آموزان در انجام عملی آن تاثیرگذار است.

۴) استفاده از دیسکت­های نمایشی برای آموزش مفاهیم زیست شناختی، مستلزم سواد تکنولوژی خاصی است که بهتر است از قبل فراهم گردد.

۸۷- تفکر نقادانه یعنی توانایی تصمیم­گیری و حل مشکلات بر مبنای استدلال و شواهد منطقی و کنارگذاشتن احساسات در تصمیم گیری‌ها در ظاهر امر به نظر می‌آید این کار بسیار آسان باشد. اما واقعیت این است که اغلب، افراد توانایی به کارگیری چنین روشی در تصمیم­گیری­های خود را ندارند. نکته جالب اینجاست که این مشکل در همان سنین مدرسه شروع می‌شود. در مدرسه، از ‌دانش‌آموزان برای یادگرفتن مطالب آزمون گرفته می‌شود، اما برای استفاده از این مطالب در موقعیت­های مختلف در زندگی، ..............

کدام مورد جای خالی در متن را به منطقی ترین وجه کامل می‌کند؟

۱) گلایه­ای شنیده نمی­شود.                          2) دیگر کسی کنارشان نیست.

3) راهی وجود ندارد.                                  4) هیچ آزمونی وجود ندارد.

۸۸- از آنجایی که سرما خوردگی و آنفولانزا در زمستان، به مراتب از فصول دیگر سال به ویژه در فصول گرم بیشتر است، بهتر است برای اینکه میزان سرماخوردگی به ویژه نزد کودکان در دبستان‌ها را کم کنیم این محیط‌ها را همیشه گرم نگه داریم و تماس بچه‌ها با سرما را هرچه بیشتر کاهش دهیم.

کدام مورد در صورتی که صحیح فرض شود، توصیه به عمل آمده در متن را به بهترین شکل تضعیف می­کند؟

۱) بیماری سرما خوردگی در فصول گرم سال هم، یک بیماری نایاب نیست.

۲) برخی تحقیقات که درباره تاثیر گرما بر قدرت بیماری­زایی ویروس­های سرماخوردگی انجام شده است به نتایج مشخصی رسیده­اند.

3) در فصل سرما، مردم بیشتر کنار هم هستند و لذا امکان سرایت ویروس سرما خوردگی هم زیادتر است.

۴) امکان ابتلا به سرماخوردگی در فصول مختلف سال به یک اندازه نیست.

راهنمایی اطلاعات زیر را بخوانید و با توجه به آن به سوال­های ۸۹ تا ۹۲ که در متن زیر آمده است، پاسخ دهید و در پاسخنامه علامت بزنید.

۶- معلم یک مدرسه به اسامی A، B، C، D، E وF در طرح رتبه­بندی معلمان شرکت می‌کنند و براساس امتیاز کسب نموده از بیشترین به کمترین، به عنوان نفرات اول تا ششم معرفی می­شوند. پس از بررسی امتیازات، هرکدام در یکی از رتبه­های دانشیار معلم (نفرات اول و دوم) استادیار معلم (نفرسوم)، مربی معلم (نفرات چهارم و پنجم) و آموزشیار معلم (نفر ششم) قرار گرفته­اند. اطلاعات زیر، در خصوص رتبه و امتیازات این افراد موجود است:

— از لحاظ امتیازی، B نه نفر اول شده است و نه نفر چهارم.

— C و D هم رتبه نشده­اند در حالی که B و F هم رتبه شده­اند.

—رتبه A از رتبه E بالاتر می­شود در حالی که امتیازش از امتیاز D کمتر بوده است.

۸۹- اگر C به رتبه استادیار معلم رسیده باشد، رتبه چند نفر از ۵ نفر دیگر، به طور قطع مشخصص می‌شود؟

1) 1                       2) 5                       3) 3                       4) 2

۹۰- اگر از لحاظ امتیازات، A نفر چهارم شده باشد، چه کسی از لحاظ امتیازات، نفر پنجم شده است؟

1) A نمی تواند نفر چهارم شده باشد.     2) E

2) C                                                   4) B

۹۱- اگر D به رتبه استادیار معلم رسیده باشد، کدام مورد زیر لزوماً صحیح است؟

1) E، به رتبه مربی رسیده است.

2) F، در کسب امتیاز، نفر چهارم شده است.

3) C، در کسب امتیاز، نفر اول شده است.

۴) A، به رتبه مربی رسیده است.

۹۲- اگر امتیازات C کمتر از امتیازات E شده باشد، A از لحاظ امتیازی نفر چندم شده است؟

1) پنجم                   2) دوم                     3) سوم          4) چهارم

راهنمایی: هر کدام از سوال­های ۹۳ تا ۹۸ را به دقت بخوانید و جواب هر سوال را در پاسخنامه علامت بزنید.

۹۳- در هر کدام از اشکال زیر، بین اعداد، ارتباط خاص و یکسانی برقرار است. به جای علامت سوال، کدام عدد باید قرار بگیرد؟

‌1) 8

2) 4

3) 6

4) 7

۹۴- از یک مقوای مستطیل شکل به نسبت اضلاع ۲ به ۵، با یک برش یک مستطیل کوچک بازهم به نسبت اضلاع ۲ به ۵ مطابق شکل زیر جدا می­کنیم. با این فرایند چند درصد از مساحت مقوای اولیه جدا می‌شود؟

1) 12                                                  2) 20

3) 16                                                  4) 15

۹۵- تعداد کارمندان اداره آموزش و پرورش در تهران در هر کدام از سال­های اول، سوم و چهارم به علت استخدام جدید، ۲۰ درصد افزایش و در هرکدام از سال­های دوم و پنجم به علت بازنشسته شدن همکاران با سابقه، ۲۵ درصد کاهش یافته است. اگر در مجموع این ۵ سال، تعداد کارمندان این اداره ۳۵ نفر کم شده باشد در سال اول. چند نفر استخدام جدید شده­اند؟

1) 250          2) 75                     3) 120          4) 125

۹۶- در کل مدارس ابتدایی روستایی یک استان، به ازای هر ۷ دانش آموز پسر، ۱۱ دانش­آموز دختر و به ازای هر ۱۴ دانش­آموز، ۳ معلم وجود دارند. اگر تعداد معلم­های زن ۳ برابر معلم­های مرد باشد، اختلاف تعداد ‌دانش‌آموزان دختر و معلم‌های زن، حداقل کدام می‌تواند باشد؟

1) 71                     2) 43                     3) 47                     4) 59

۹۷- الگوی زیر، با نخی که سرعت سوختن آن ۵ سانتی متر بر ثانیه است، ساخته شده است. اگر طول ضلع بزرگترین مثلث ۲ سانتی متر باشد و الگو را از نقطه مشخص شده آتش بزنیم، چند ثانیه طول می‌کشد که کل الگو بسوزد؟

1) 60

2) 40

3) 45

4) 50

۹۸- در روستاهای یک استان، یا در هر روستا یک کلاس ۷ نفری به همراه یک معلم دایر است یا یک کلاس ۹ نفری به همراه یک معلم. اگر هیچ معلمی در دو روستا درس ندهد و مجموع تعداد ‌دانش‌آموزان و معلم‌های روستاهای این استان ۱۲۴ نفر باشد، در این استان حداکثر چند روستا وجود دارد؟

1) 16                     2) 13                     3) 14                     4) 15

راهنمایی: با توجه به اطلاعاعت و نمودارهای زیر به سوال­های ۹۹ و ۱۰۰ پاسخ دهید.

یک شهرستان، دارای ۴ مدرسه (الف)، (ب)، (ج) و (د) در مقطع متوسطه اول است نمودار شماره ۱، درصد تعداد ‌دانش‌آموزان هر مدرسه را از مجموع ‌دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان و نمودار شماره ۲، تعداد کلاس­های هر مدرسه را نشان می‌دهند.

۹۹- در مدرسه (ج)، ۶۰ دانش آموز تحصیل می‌کنند. به طور متوسط، در هر کلاس مدرسه (ب) چند دانش آموز تحصیل می­کنند؟

1) 48                     2) 36                     3) 38                     4) 40

۱۰۰- 10مخزن پر از آب که هرکدام ظرف مدت ۲۰ دقیقه خالی می­شود، داریم. علی مسئول ۴ مخزن و محمد مسئول ۶ مخزن است علی و محمد، همزمان شیر تخلیه اولین مخزن خود را باز می­کنند. علی پس از خالی شدن هر مخزن شیر، مخزن بعدی­اش را باز می­کند. ولی محمد شیر مخازن خود را دقیقاً با فاصله زمانیx دقیقه­ای باز می­کند. اگر مخزن چهارم علی و مخزن ششم محمد همزمان به طور کامل خالی شوند، x کدام است؟

1) 12                     2) 16                     3) 8                       4) 10

لینک دانلود دفترچه کامل: دانلود کامل آخرین دفترچه سوالات استخدامی آموزش و پرورش با پاسخنامه (PDF)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
موضوعات

  • استخدام

  • آموزش و پرورش

  • سوالات عمومی

  • جزوات عمومی

  • سوالات تخصصی

  • جزوات تخصصی

  • شرکت گاز

  • شرکت نفت

  • الهیات و معارف

  • هوش و استعداد

  • مبانی قانونی

  • اطلاعات عمومی

  • زبان انگلیسی

  • ریاضی و آمار مقدماتی

  • مبانی کامپیوتر

  • فناوری اطلاعات

  • مبانی کامپیوتر

  • ICDL

  • زبان و ادبیات فارسی

  • قانون اساسی

  • مسائل روز

  • سوالات استخدامی

  • سوالات مصاحبه

  • مشاوره استخدامی

  • سازمان تامین اجتماعی

  • برق

  • مدیریت

  • حسابداری

  • شیمی

  • عمران

  • کامپیوتر

  • فیزیک

  • مکانیک

  • صنایع

  • ایمنی صنعتی

  • ایمنی بازرسی فنی

  • بانک ها

  • بانک صادرات

  • بانک ملی

  • بانک سپه

  • بانک مسکن

  • بانک مهر

  • بانک اقتصاد نوین

  • بانک ملت

  • بانک کشاورزی

  • شهرداری

  • نگهبانی

  • متصدی امور دفتری

  • مسئول دفتر

  • مسئول خدمات اداری

  • کارگزین

  • کارشناس امور اداری

  • کارشناس برنامه و بودجه

  • مسئول خدمات مالی

  • حسابدار

  • حسابرس

  • کارشناس برنامه ریزی و آموزش

  • کارشناس مدیریت دولتی

  • مامور حراست

  • کارشناس امور فرهنگی

  • کارشناس امور ورزشی

  • کتابدار

  • محیط زیست

  • امور حمل و نقل

  • اپراتور

  • کاردان معماری

  • نقشه برداری

  • معدن

  • روابط عمومی

  • کارشناس حقوقی

  • کارشناس سمعی بصری

  • کارشناس بازرگانی داخلی

  • آمار

  • کارشناس مطالعات اجتماعی

  • کارشناس ثبت اسناد و املاک

  • کارشناس آتش نشانی

  • کارتوگراف

  • کارشناس امور باغبانی

  • راه و ساختمان

  • ساختمان

  • کارشناس شهرسازی

  • کارشناس آزمایشگاه شیمی

  • کارشناس آزمایشگاه فیزیک

  • کارشناس آزمایشگاه مکانیک خاک

  • آرشیتکت (معماری)

  • حقوق

  • فایل صوتی

  • دستگاه های اجرایی کشور

  • پست بانک

  • هلال احمر

  • وزارت بهداشت

  • پرستاری

  • دانشگاه علوم پزشکی

  • بانک مهر اقتصاد

  • ارتش جمهوی اسلامی

  • وزارت علوم

  • علوم اقتصادی

  • نرم افزار و سخت افزار

  • ذوب آهن

  • وزارت نیرو

  • قانون تجارت

  • تئوری مدیریت

  • حقوق تجارت

  • اقتصاد خرد و کلان

  • آزمون قضاوت

  • آزمون وکالت

  • آموزگار ابتدایی

  • آموزگار استثنایی

  • دبیر ورزش (تربیت بدنی)

  • هنرآموز کامپیوتر

  • مالیه عمومی

  • مصاحبه شغلی

  • دیوان محاسبات

  • آب و فاضلاب

  • بانک تجارت

  • بهداشت

  • بانك صنعت و معدن

  • سازمان دامپزشكی كشور

  • سازمان پزشكی قانونی كشور

  • سازمان حسابرسی

  • بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران

  • سازمان بنادر و دریانوردی

  • سازمان ثبت اسناد و املاك

  • وزارت امور خارجه

  • سازمان اداری و استخدامی كشور

  • نیروی انتظامی

  • سازمان ملی بهره وری

  • وزارت اقتصاد

  • نهاد کتابخانه های عمومی

  • بانک گردشگری

  • دادگستری (قوه قضائیه)

  • بانک مرکزی

  • لینک های مستقیم

  • مهندسی نفت

  • بانک ایران زمین

  • سازمان شیلات کشور

  • سازمان حفاظت محیط زیست

  • وزارت راه و شهرسازی

  • سازمان بیمه سلامت

  • سازمان ملی زمین و مسکن

  • سازمان اوقاف و امور خیریه

  • مکانیک خودرو

  • چاپ

  • طراحی و دوخت

  • آی تی

  • گرافیک

  • متالورژی

  • کشاورزی

  • نقشه کشی

  • مشاوره تحصیلی

  • تاسیسات

  • زراعت

  • پلیس فتا

  • قرارگاه خاتم الانبیاء

  • دبیر معارف اسلامی

  • دبیر علوم تجربی

  • دبیر عربی

  • سازمان امور عشایر

  • وزارت فرهنگ

  • سازمان ثبت احوال

  • سازمان زندان ها

  • سازمان امور اراضی

  • مرکز آمار ایران

  • شرکت مدیریت منابع آب ایران

  • مرکز آموزش مدیریت دولتی

  • سازمان نقشه برداری

  • سازمان راهداری و حمل و نقل

  • شرکت سهامی بیمه ایران

  • شرکت مهندسی آب و فاضلاب

  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی

  • جهاد کشاورزی
    کدهای اختصاصی